maandag, januari 23, 2006

Ng, nk


In de methode zitten hele saaie bijschoolbladen.
Als een kind een spellingsprobleem niet doorziet, krijgt het over het algemeen een rij te sorteren woorden voor de kiezen.
Ook moeten woorden wel eens op de goede plek in een zin geplaatst worden.
Eén zo'n blad vond juf eerst op de grond.
Toen in de kast. Toen opnieuw op de grond. En tenslotte in de prullenbak.
Het betrof het blad met aan te leren "ng"- en "nk"-woorden.
Denk nu niet dat juf niet vijf keer van poeslief tot uiterst vermanend: "aan het werk, maak dat blad!" gezegd heeft. Dit hielp niet.
Wanhopig probeerde zij het gewraakte werkje toen als verplicht huiswerk mee naar huis te geven.
"Maar juf, ik vind het echt stom", spartelde het slachtoffer tegen.
Omdat hier iets inzat (zie eerste regel van dit stukje), kwam er een alternatief.
De opdracht werd nu: schrijf een stukje en gebruik daarin tien van dit soort woorden.
Hierboven een uittreksel uit het gedicht dat het resultaat was.

Geen opmerkingen: