donderdag, oktober 12, 2006

Geschapen

We zijn bezig aan een stukje tekstverklaring.
Geschapen is hij als een paard, staat er in een middeleeuwse verhaaltje over een eenhoorn. Het woord geschapen leidt tot de wildste verklaringen. Vooral veel blatende schapen figureren in de diverse definities. Als ik de kinderen fijntjes herinner aan 'Gods schepping', wordt er her en der opgelucht adem gehaald. Natuurlijk, de schepping, dat is een onderwerp waar ze als zevenjarigen vanzelf al veel over nadenken.
Degenen die daarenboven nog eens houvast hebben aan bijbel, torah of koran hebben het begrip nu helemaal rond. Voor sommigen ligt het wat ingewikkelder.
Op weg naar gym zegt één van de jongens ineens met een diepe konkluderende zucht:'Ik geloof wel in God. Ik had hem een keer heel hard nodig en toen heeft hij mij meteen geholpen'. 'Hoe dan?', wil ik weten.
'Nou, er zaten grote jongens achter me aan en toen vroeg ik of hij ze alsjeblieft weg wilde jagen. Dat heeft hij meteen gedaan. Dus hij moet wel bestaan.'
Het heeft voordelen zeven te zijn.

Geen opmerkingen: