dinsdag, oktober 25, 2005

Te doen

"Solietaatie", heeft één van de kinderen in jufs agenda gekrabbeld.
Dat komt, ze heeft beloofd dat alle leerlingen net als verleden jaar eindelijk naar een vast baantje in de klas zullen mogen solliciteren.
Alleen weet ze nog niet precies hoe ze het dagelijks terugkerend krioelend mierennest-effect van het vorige schooljaar moet voorkomen.
Toen stortte elke dag klokke halfdrie de ramenlapster zich met een vieze klamme spons op de ramen en begon de vloerveger het vuil ongericht maar zeer enthousiast in het rond te bezemen. Om maar te zwijgen over de strapatsen van de prullenbakkenleger, de schriftenrechtlegger en de jasophanger. De bordschoonmaker, de opruimer van jufs bureau, de richeltjesstofster, de puntjesslijper.
"Tornado", staat er in grotemensenhandschrift onder genoteerd.
Dat slaat dan op het natuurverschijnsel dat aan de klas moet worden uitgelegd.
Misschien valt het ene onderwerp met het andere te combineren.
Weten ze meteen wat "letterlijk" en wat "figuurlijk" betekent.

Geen opmerkingen: