woensdag, mei 23, 2007

Spelfout

Omdat mijn groep opmerkelijk laag scoorde bij het correct weergeven van de dubbelklanken, bedacht ik een toegesneden werkje. Om te beginnen moesten in kleine groepjes zoveel mogelijk van de desbetreffende woorden bedacht en opgeschreven worden.
Ik vormde een eu een oe een ie en een ou groep.
De au, de ei en de ij zouden later nog wel eens komen, Keulen en Aken waren ook niet op een dag gebouwd.
Bij het corrigeren van de eu-woorden kwam ik een klassieker tegen: neuke.
Ik besloot het woord niet op te nemen in de lijsten die ik zat uit te typen, maar mijn juffenoren op steeltjes te zetten als ik ze uitdeelde.
'Waar staat nou neuke?', hoorde ik een van de netste jongens aan zijn kompanen vragen.
'Dat heb ik geschrapt, want jullie kunnen niet spellen!' snerpte ik door de klas.
'Er hoort een n achter, zolang jullie dit soort fouten maken, beslist ik wat er op de lijst komt.'
Niet modern, heel bevredigend.

Geen opmerkingen: