maandag, mei 14, 2007

Honderd regels streng

In de krant las ik over het herinvoeren van het laten schrijven van strafregels.
De resultaten zouden geweldig zijn. Vooral als je het werk mee naar huis gaf en door de ouders liet ondertekenen.
Wat reageren mijn kinderen toch altijd anders dan anders!
'Dat weet ik al uit de krant', riep er een stralend. 'Dat heeft mijn moeder aan ons voorgelezen'.
Een ander herinnerde mij er later op de dag zorgzaam aan dat ik dreigde te verzuimen de begeerde regel op te geven.
Toegegeven: het was een slappe invoering. De eerste overtreder kreeg er vijf en ik ging bij elke volgende boete met vijf regels omhoog.
Maar meer dan twintig regels leek mij teveel van het goede.
En daar zit hem vast de kneep.
Er zal wel wetenschappelijk onderzoek gedaan zijn waarin wordt aangetoond dat het pas een beetje begint te helpen als je honderd regels streng bent.
Zou ik dat ooit kunnen opbrengen?

Geen opmerkingen: