donderdag, december 07, 2006

Vlucht

Stammend uit een betrekkelijk atheïstisch gezin, kon ik bogen op een grote dosis muurvaste bijbelkennis. Ik bezocht als betrekkelijke buitenstaander, door mijn moeder 'net' genoemde, gristelijke buurtschooltjes en ploeterde, elf jaar lang, onder leiding van steeds wisselende onderwijzers steeds opnieuw de hele bijbel door.
Stond ik vanochtend in de hal, bij de zojuist ingerichte levensgrote kerststal. Vertelde ik het kerstverhaal aan de aan mijn voeten zittende groep. Wist ik ineens niet meer waar vandaan de hoogzwangere Maria ook alweer wegvluchtte.
'Ze moest weg', stamelde ik. 'Ze moest snel weg uit Egypte, dat was een heel eind en daarom reed ze op een ezel'.
Wordt het tijd voor het door de vakbond gesubsidiëerde herstellingsoord voor leerkrachten?
Waarschuwt niemand mij dan op tijd?

Geen opmerkingen: